Skip to Content

Περιγραφή Εργαστηρίου

Το Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων του ΕΜΠ , κατά τα τελευταία 30 έτη της λειτουργίας του έχει αναπτύξει ερευνητική δραστηριότητα στους ακόλουθους τομείς:

  • Εξέταση των φαινομένων και των παραμέτρων που επηρεάζουν τη διεργασία της καύσης σε εστίες συμβατικών και μη - συμβατικών ατμοπαραγωγών.
  • Το σχηματισμό ρυπαντών και τις τεχνολογίες για τη μείωσή τους
  • Την εξέταση των φαινομένων μεταφοράς θερμότητας στις επιφάνειες συναλλαγής ατμοπαραγωγών
  • Εξέταση και πιστοποίηση θερμικών συστημάτων ως προς το βαθμό απόδοσης και την ποιότητα των καυσαερίων
  • Εξοικονόμηση ενέργειας
  • Ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και συστημάτων καύσης όπως είναι η Ρευστοποιημένη κλίνη
  • Ενεργειακή αξιοποίηση βιομάζας και αποβλήτων
  • Ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων για την προσομοίωση αεροδυναμικών ροών, μεταφορά θερμότητας με ακτινοβολία καθώς και των φαινομένων κατά τη διεργασία της καύσης.

Σύντομη παρουσίαση των ερευνητικών δραστηριοτήτων μπορείτε να δείτε εδώ


Πρόσοψη εργαστηρίου κτίριο ΟΕργαστήριο κτίριο Ο

Το Εργαστήριο ειδικεύεται σε προσομοιώσεις και ανάπτυξη θερμικών κύκλων για παραγωγή ενέργειας. Η αξιοποίηση ορυκτών καυσίμων στην ηλεκτροπαραγωγή και ειδικά η χρήση του ελληνικού λιγνίτη σε συνδυασμό με τις δυνατότητες ενεργειακής εξοικονόμησης αποτελεί προτεραιότητα για το Εργαστήριο που έχει στενή συνεργασία με ηλεκτροπαραγωγούς του ελληνικού συστήματος όπως τη ΔΕΗ, σε θέματα που αφορούν την καύση του λιγνίτη και την εξοικονόμηση ενέργειας.

Κατά τη τελευταία δεκαετία το Εργαστήριο έχει αναπτύξει δραστηριότητες που κυρίως αφορούν καινοτόμες μεθόδους και τεχνολογίες στην αποδοτικότερη αξιοποίηση των καυσίμων, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση της ρύπανσης από την εκπομπή ρύπων. Τα ερευνητικά προγράμματα που εκπονoύνται αφορούν εγκαταστάσεις ρευστοποιημένης κλίνης, τη χρήση βιομάζας ως συμπληρωματικό καύσιμο σε ΑΗΣ, καθώς και αεριοποίηση βιομάζας και απορριμμάτων με φαιάνθρακα, εξέταση συνδυασμένων κύκλων, καινοτόμες τεχνολογίες προ-ξήρανσης καυσίμου, ανάπτυξη κωδικών καύσης για στερεά και αέρια καύσιμα, εξέταση σχημάτων συμπαραγωγής θερμότητας και ηλεκτρισμού καθώς και σχεδιασμός λεβήτων.

Πλήρως Αυτοματοποιημένη Πρωτότυπη Μονάδα ORC Ανάκτησης Θερμότητας από Πλοίο

Η πρωτότυπη Μονάδα ORC βασίζεται σε έναν συμβατικό υποκρίσιμο Οργανικό Κύκλο Rankine χαμηλής θερμοκρασίας, με R134a ως εργαζόμενο μέσο. Αυτή η πειραματική μονάδα έχει σχεδιαστεί ως σύστημα ανάκτησης θερμότητας από το νερό ψύξης του χιτωνίου μίας εκ των βοηθητικών μηχανών εσωτερικής καύσης (ICEs) του πλοίου. Προκειμένου να λειτουργήσει, απαιτείται παροχή θερμικής ισχύος της τάξης των 90kWth σε χαμηλή θερμοκρασία (περίπου 90°C) και παρέχεται μέσω ενός πλακοειδούς εναλλάκτη νερού / οργανικού (εξατμιστής).
Ο σπονδυλωτός σχεδιασμός της επιτρέπει την μεταφορά μέσω στενών ανοιγμάτων και ο χρόνος εγκατάστασής της απαιτεί 18 έως 36 ώρες, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του σημείου εγκατάστασης.
Ο αυτοματισμός και ο έλεγχός της επιτρέπουν την αυτόνομη ή τη χειροκίνητη λειτουργία. Ένας ανεξάρτητος ελεγκτής (PLC) εξασφαλίζει παύση λειτουργίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Με τη χρήση μιας οθόνης αφής και του λογισμικού Labview υλοποιήθηκε ένα σύστημα HMI (Human Machine Interface), μέσω του οποίου, ο χειριστής μπορεί να παρακολουθεί όλες τις παραμέτρους λειτουργίας, να έχει πρόσβαση σε αρχεία καταγραφής αστοχίας λειτουργίας και θέσης σε συναγερμό και να κάνει λήψη αρχείων καταγραφής δεδομένων.
Ο απομακρυσμένος έλεγχος και πρόσβαση είναι επίσης μια επιλογή.
Έχει διαπιστευθεί η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις DNVGL Rules for Ship PT. 4 Ch. 6 (Ιανουάριος 2017).

Μελλοντικές εξελίξεις: Η αύξηση της ισχύος (scale up) της μονάδας αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του Εργαστηρίου. Θα αναπτυχθεί μια σπονδυλωτή πρωτότυπη μονάδα 20kWel (200kWth). Προβλέπεται επίσης συνεργασία με τρίτους.